Intercooler – jego rola i eksploatacja

intercooler

Silnik samochodowy jest maszyną dosyć potężną, która musi wprawić w ruch kilkaset kilogramów. Wszelkie układy w samochodzie mają za zadanie wspomóc jego pracę, ale najważniejszą rolę odgrywa chłodnica międzystopniowa intercooler, która ma za zadanie schłodzić powietrze sprężone w sprężarce przed dostarczeniem go do silnika. Tego rodzaju chłodnica stosowana jest w silnikach spalinowych posiadających doładowanie i ma w teorii bardzo proste zadanie – ma zwiększyć moc i sprawność silnika.

Idea działania chłodziarki międzystopniowej jest dosyć prosta. W turbosprężarce następuje sprężenie powietrza, przez co wewnątrz pojemnika zaczyna wzrastać temperatura. Turbina termosprężarki też pozostaje gorąca ze względu na spaliny posiadające bardzo wysoką temperaturę. Gorące powietrze wydobywające się na zewnątrz urządzeń zmniejsza swoją gęstość, przez co zaistnienie efektu doładowania jest po prostu niemożliwe.

Chłodnica obniża temperaturę sprężonego powietrza, w wyniku czego zwiększa się jego gęstość i proces doładowania otrzymuje idealne warunki do zaistnienia. Dokładnie rzecz opisując wygląda to tak, że zgęstniałe powietrze podnosi masę ładunku dostarczanego do silnika. Dzięki temu procesowi możliwe jest spalenie znacznie większej ilości paliwa, co oznacza większą moc i wysilenie, które pozwalają na szybszą i jednocześnie bezpieczniejszą jazdę samochodem.

Będąc przy temacie chłodnicy intercooler warto zwrócić uwagę na filtr stożkowy, który w odpowiedni sposób zamontowany ma zwiększać moc silnika. Tradycyjny filtr stawia mocny opór i często zmniejsza możliwą moc silnika. Jeżeli do silnika dostaje się mniej powietrza, to moc samochodu zwyczajnie spada. Aby temu zapobiec, a dodatkowo jeszcze zwiększyć jego moc warto zdecydować się na filtr stożkowy, którzy dzięki swojemu kształtowi, materiałowi wykonania oraz przepustowości może bardzo pozytywnie wpływać na moc silnika.

Kolejnym interesującym elementem wnętrza samochodu jest zawór upustowy blow off. Zawór ten nazywany jest również bocznikowym, zrzutowym lub bocznikowym. Zawór pełni bardzo istotną funkcję, ponieważ ma za zadanie odprowadzać na zewnątrz nadmiar regulowanego czynnika. Najczęściej czynnikiem takim jest ciśnienie, które usuwane jest przez zawór w momencie, kiedy to przekracza niebezpieczną granicę i może spowodować trwałe zniszczenie układu i ewentualnie śmierć lub obrażenia osoby stojącej s z boku.

W silnikach spalinowych z doładowaniem zawór taki jest zamontowany po to, aby utrzymać stałe paramenty będące dla otoczenia jak najbardziej bezpieczne. Jeżeli tylko regulowany czynnik osiągnie główną granice jest usuwany przy pomocy zaworu upustowego.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *