Koszt profesjonalnego chip tuningu

Koszt profesjonalnego chip tuningu

Oferty dotyczące chip tuningu, które możemy znaleźć w internecie, znacząco się od siebie różnią. A przecież na pierwszy rzut oka jedne i drugie warsztaty robią właściwie to samo. Czym zatem różni się jeden tuning od drugiego? Na co zwracać uwagę, żeby wybrać dobrze, ale nie przepłacić? Jest szereg czynników, które mogą nam pomóc w udzieleniu odpowiedzi na te pytania. Trzeba mieć tylko oczy szeroko otwarte i ewentualnie zasięgnąć języka u wykonawcy, by ocenić jego kwalifikacje i zdecydować czy można mu powierzyć nasze auto.

Czy chip tuning może być tani?

Odpowiedź na to pytanie jest dość przewrotna – skoro można znaleźć oferty chip tuningu w kwotach poniżej 500 złotych, to znaczy że może być tanio. W końcu sprawa zmiany oprogramowywania chipów kontrolujących pracę silnika nie jest znana od wczoraj, samo oprogramowanie nie jest zbyt skomplikowane w obsłudze, a na dodatek w internecie można znaleźć sporo wskazówek. Dostępne są nawet tutoriale, pokazujące krok po kroku jak zabrać się do chip tuningu.

Dlatego rzeczywiście trzeba odpowiedzieć na to pytanie twierdząco. Inna sprawa, gdy zaczniemy się zastanawiać, czy tani tuning może być dobry. Tu już pojawiają się rzecz jasna wątpliwości, ponieważ w przypadku gdy mamy zapłacić poniżej 500 złotych, raczej nie ma mowy o pełnej diagnostyce i dostosowaniu ustawień chipa do potrzeb konkretnego egzemplarza samochodu. Raczej będziemy mieli do czynienia z amatorskim lub pół-amatorskim grzebaniem w pamięci chipa.

Oczywiście może się zdarzyć, że przeprowadzony według internetowych tutoriali chip tuning będzie działał perfekcyjnie. Jednak trudno powiedzieć w jakim stopniu zależeć będzie to od umiejętności mechanika, a w jakim od… szczęścia.

Profesjonalny tuning kosztuje

Po drugiej stronie szali znajdują się profesjonalne warsztaty oferujące chip tuning w nieco wyższych cenach. Przyjęło się uważać, że poważne oferty dotyczące tego rodzaju usług zaczynają się mniej więcej od tysiąca złotych. Oczywiście oferta ta może się różnić w zależności od miejscowości, w której znajduje się dany warsztat, konkurencji w okolicy i zamożności mieszkańców, ale generalnie trzeba przyjąć, że z profesjonalnym chip tuningiem łączą się pewne koszty stałe, które trudno obejść.

Do takich kosztów należy przede wszystkim diagnostyka. Sprawdzenie stanu samochodu, za szczególnym uwzględnieniem silnika i układu wydechowego oraz testy na hamowni, o koszt, który już na starcie podnosi nam wartość całej usługi. A przecież tak naprawdę jest to dopiero wstęp, po którym powinno się podjąć ostateczną decyzję dotyczącą tego czy w ogóle decydujemy się na chip tuning i jaką ma on przyjąć formę.

Kolejna sprawa to koszt oprogramowania. W Polsce najczęściej używa się programu WinOLS, napisanego przez niemiecką firmę EVC. Jest to profesjonalny edytor chipów. Oprócz tego potrzebny jest również flasher OBD, dzięki któremu można zainstalować zmodyfikowane oprogramowanie w pamięci flash sterownika. Oba programy trzeba rzecz jasna kupić.

Dodatkowy koszt, to coś co trudno przeliczyć na złotówki, a więc zatrudnienie doświadczonego pracownika, który profesjonalnie zajmie się tą usługą. Jeżeli flash tuning ma być zrobiony dobrze, powinien go robić fachowiec, a nie przypadkowy mechanik. W przeciwnym wypadku trudno mówić o profesjonalizmie.

Power box – szybsza alternatywa

Na rynku dostępne są również tzw. power boxy, czyli gotowe zestawy, instalowane do sterownika, które po włączeniu przeprogramowują go, podając inne parametry niż ustawienia producenta. Teoretycznie jest to rozwiązanie tańsze niż profesjonalny chip tuning i bezpieczniejsze niż amatorskie grzebanie przy ustawieniach sterownika. Ma ono jednak również swoje wady.

Wprawdzie power box jest urządzeniem przystosowanym do obsługi sterownika i zazwyczaj jego działanie rzeczywiście sprawdza się w praktyce, to dla osiągnięcia optymalnego dla danego samochodu poziomu sprawności, jego ustawienia powinny być również spersonalizowane. Co w praktyce oznacza badania diagnostyczne, testy w hamowni i całą procedurę, jaką przechodzimy przy profesjonalnym chip tuningu. Oznacza to, że w tej sytuacji raczej nie będzie taniej. Dlatego wiele osób instaluje power boxy bez ich kalibracji. Jak się to kończy?

Jeżeli power box nie zostanie odpowiednio ustawiony, może się okazać, że oszukuje sterownik ECU (czego nie robi chip tuning), co może doprowadzić nawet do usterek silnika. Mamy więc do czynienia z poprawką, która w rezultacie może się okazać niezwykle szkodliwa. Dlatego też większość mechaników odradza instalowanie power boxów, zwłaszcza w starszych samochodach, w których silniki mogą nie wytrzymać takiego eksperymentu.

Decyzja o wyborze firmy, która zajmie się przeprowadzeniem chip tuningu (lub instalacją i kalibracją power boxa) musi być podjęta bardzo rozsądnie. W końcu skoro decydujemy się zainwestować w poprawę warunków jazdy, to znaczy ze zależy nam na naszym aucie i nie chcemy by niewprawne poczynania zniszczyły mu silnik. Oczywiście nie znaczy to, że powinno się w ogóle odstąpić od zamiaru tuningowania chipu ECU, jednak warto wybierać z rozwagą.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *