Czym jest telematyka transportu i kiedy się ją stosuje?

Czym jest telematyka transportu i kiedy się ją stosuje?

Przepływ towarów i osób jest uzależniony od dostępności środków transportu. Wiele współczesnych przedsięwzięć opiera się na mobilności – a więc zdolności do szybkiego i efektywnego przemieszczania się ludzi i rzeczy. Na co dzień to szczególnie firmy usługowe i transportowe są przez społeczeństwo zauważane, jednak tak istotne dla bezpieczeństwa organizacje jak policja, straż pożarna czy pogotowie ratunkowe również muszą w niezwykle sprawny sposób organizować swoją flotę pojazdów. Odpowiedni przepływ informacji w czasie rzeczywistym jest niezbędny do utrzymania wydajnego transportu na dużą skalę.

Początki telematyki

Jak podaje wikipedia, telematyka jest tłumaczeniem francuskiego słowa „telematique”, które zostało po raz pierwszy użyte przez Simona Norę i Alaina Minca w 1978 roku w raporcie dla rządu francuskiego. Słowo to powstało z połączenia telekomunikacji i informatyki, by oznaczać przesyłanie danych z wykorzystaniem technik telekomunikacyjnych. Po wielu latach okazało się, że wykorzystując systemy nawigacji satelitarnej GPS, łączność GSM oraz zdobycze informatyki, można monitorować wszystkich i wszystko, a uzyskiwane i gromadzone dane wykorzystywać dla poprawy efektywności zarządzania.

Jakie możliwości posiada satelitarny monitoring pojazdów?

Dziś w każdym samochodzie znajdzie się miejsce na swoisty odpowiednik „czarnej skrzynki”, tym bardziej że jego rozmiary mogą być niewielkie.

satelitarny monitoring pojazdów

Fot, Smial at the German language Wikipedia [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Gdy natomiast w firmie pojawi się car fleet management system z prawdziwego zdarzenia, możliwości są naprawdę ogromne. Tzw. szyna CAN z zestawem rejestratorów i czujników plus lokalizator GPS wraz z modułem komunikacyjnym pozwalają na całościowe monitorowanie floty i zarządzanie nią z dowolnego miejsca.

Wystarczy chwila by spojrzeć na wyświetlaczy i poznać status danego pojazdu: czy i jak szybko się porusza, którą drogą, od jak dawna itd. Dyspozytor lub osoba zarządzająca jest w stanie na bieżąco wydawać polecenia i zmieniać organizację w firmie na podstawie najświeższych danych.

gps

Fot, Éric Chassaing [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Jest tylko kwestią oprogramowania i odpowiednich urządzeń, by zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów i ładunków, np. zdalnie blokując możliwość uruchomienia silnika. Równie istotny jest ecodriving, czyli optymalizacja zachowań kierowców na trasie.

Poprawa stylu jazdy kierowców to zysk dla wszystkich

„Czarna skrzynka” w pojeździe może także gromadzić i przesyłać dane o stylu jazdy kierowcy i jego zachowaniach na drodze. Ponieważ rejestrowane są wszystkie istotne okoliczności, zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą bez trudu dowiedzieć się, co jest do poprawy.

Systemy ecodrivingu oferowane przez teagle.io – zapewniają ocenę stylu jazdy w skali od 1 do 100. Do oceny brane są takie wskaźniki jak płynność jazdy, unikanie gwałtownych manewrów, dynamika jazdy (średnie obroty, minima i ekstrema, osiągane prędkości maksymalne, średnie itd). Raporty tworzone przez system odpowiadają aktualnym wymogom wynikającym z przepisów prawa.

Aplikacja raportuje też łączne zużycie paliwa na postoju, łączny czas jazdy oraz silnika. Rejestruje jazdę na obrotach powyżej ustalonego limitu, z prędkością powyżej dopuszczalnej, każde gwałtowne hamowanie a nawet użycie hamulca, ba – ustala nawet relację hamowania hamulcem do hamowania silnikiem. Zlicza przyspieszenia i czas jazdy na tempomacie

Ecodriving przyczynia się do obniżenia kosztu zakupów paliwa, ponieważ motywuje kierowców do ekonomicznej jazdy. Odpowiedni system premiowania pracowników w oparciu o dane telematyczne przynosi więc korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i kierowcom. Co więcej, zwiększa to bezpieczeństwo kierowców i pojazdów, a przecież każde zdarzenie drogowe połączone z uszkodzeniem lub zniszczeniem pojazdu (a nierzadko też ładunku) to konkretne straty. Rozsądnie jeżdżący kierowcy to ogromne oszczędności.

Zarządzanie flotą z wykorzystaniem telematyki

Fot, USAF [Public domain], via Wikimedia Commons

Zarządzanie flotą z wykorzystaniem telematyki

Firma, która wie wszystko o swoich pojazdach i kierowcach, może lepiej planować zadania transportowe, a także optymalizować zatrudnienie, zatrzymując najlepszych kierowców, a zwalniający tych, którzy swoją pracę wykonują w nienależyty sposób, generując koszty i ryzyko. Mając przed oczami raport wydajności każdego pojazdu i pracownika, łatwiej jest zarządzać logistyką.

Dla firm korzystanie z user based insurance to ogromne możliwości ograniczania ogólnych kosztów funkcjonowania firmy poprzez osiąganie niższych kosztów składek na ubezpieczenie pojazdów i kierowców. Telematyka pozwala też łatwiej dochodzić praw w sytuacji konfliktowych, szczególnie w przypadku wypadków, gdyż „czarna skrzynka” zapisuje dane pozwalające ustalić okoliczności zdarzeń drogowych.

Motywowanie i wynagradzanie kierowców

Do lamusa poszły kilometrówki, nie wolno też rozliczać kierowców za przewożone ładunki – wszystko to rodziło pole do nadużyć i niebezpieczne precedensy. Dane telematyczne pozwalają rozwiązać problem poprzez ustalenie efektywności floty i określenie na jej podstawie bazowego wynagrodzenia kierowców. Do tego można dodać system premiowy za ekonomiczną i bezpieczną jazdę. Ponieważ o wynagrodzeniach będą wtedy decydowały obiektywne dane, skończą się nieporozumienia i pretensje o to, że kierowca A zarabia więcej od kierowcy B. Do rozważenia jest także grywalizacja – kto zużyje najmniej paliwa na 100 km, kto jeździ najbardziej płynnie itp., kto ma na koncie najmniej „grzechów”.

Koszty rozwiązań telematycznych nie są wysokie w porównaniu z korzyściami, jakie przynoszą. Nie warto więc zwlekać z zakupem systemu.

Rodzaje istniejących turbin - sposoby doładowania i wiele więcej

Rodzaje istniejących turbin – sposoby doładowania i wiele więcej

Turbosprężarka o standardowej budowie

Klasyczne rozwiązania stosowane w doładowaniach silników od wielu lat. Konstrukcja takiego rodzaju oparta jest na dwóch, połączonych ze sobą za pomocą wirnika komór. Doprowadzone do jednej komory spaliny napędzają zamontowany w jej wnętrzu wirnik. Ten z kolei obracając się również w drugiej komorze pobiera i tłoczy do silnika powietrze pod ciśnieniem wyższym niż atmosferyczne. Pozwala to na zwiększenie ilości powietrza w dolocie, za czym idzie też podanie większej dawki paliwa. Skutkuje to zwiększeniem mocy silnika. Ciśnienie powietrza nie jest w tej konstrukcji w żaden sposób regulowane. Jedynym parametrem, na który można wpłynąć to wielkości turbin. Zarówno tej obracanej przepływającymi przez komorę spalinami jak i tej w komorze dolotowej, do której pobierane jest powietrze. Standardowe, najprostsze turbosprężarki nie posiadają dodatkowych funkcji i zaworów.

Turbosprężarka hybrydowa

To modyfikacja standardowej turbosprężarki. Budowane są zwykle na zamówienie i biorąc pod uwagę potrzeby konkretnego klienta i jego samochodu. Najczęstsze zastosowanie znajdują w samochodach sportowych. Ten rodzaj jest połączeniem (hybrydą) różnej wielkości części z turbosprężarki klasycznej. Niektóre jej elementy przechodzą także obróbkę ślusarską i tokarską. Ma to na celu przede wszystkim poprawienie reakcji silnika na naciśnięcie pedału gazu.

Turbo typu Twin Scroll

Do opisania tego rodzaju najlepiej posłużyć się silnikiem czterocylindrowym. Cztery cylindry nie pracują w tych samych fazach. Zwykle (w silniku o układzie rzędowym) jednocześnie te same ruchy wykonują tłoki zewnętrze (1 i 4) oraz wewnętrzne (2 i 3). Skutkiem tego jest nakładanie się spalin w kolektorze wylotowym (zjawisko interferencji). Zjawisko te ma negatywny wpływ na wydajność turbosprężarki. W silnikach z seryjnie montowaną turbosprężarką typu Twin Scroll kolektor wylotowy zbudowany jest tak, aby cylindry 1 i 4 oraz 2 i 3 miały osobne części kolektora. Dzięki takiemu rozwiązaniu, stosując dodatkowo dwudzielną budowę obudowy turbiny wyklucza się negatywny wpływ pulsacyjnego doprowadzania spalin do turbiny. Pozwala to na zminimalizowanie efektu turbodziury, czyli opóźnienia doładowania.

BiTubro

To po prostu zastosowanie dwóch turbosprężarek. Spaliny łatwiej rozpędzą dwie małe turbosprężarki niż jedną dużą. Działają one w tej kombinacji równocześnie.

Twin Turbo

Podkreślić należy, że to nie to samo co BiTurbo. W tej konstrukcji do budowy układu dolotowego używa się dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Pozwala to na ciągłe podtrzymywanie ciśnienia powietrza tłoczonego do silnika niezależnie od obrotów silnika. Jest to jedna z metod eliminacji (bądź zmniejszeniu skali występowania) turbodziury. Różna wysokość obrotów dostarcza różne ilości spalin napędzające niezależne turbiny. Wynikiem jest ciągłą praca sprężania, raz jednej turbosprężarki, raz drugiej.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek

Charakteryzuje się najbardziej skomplikowaną budową. Jej turbina posiada mechanizm regulujący kąt nachylenia łopatek. Regulacja ta pozwala na odpowiednie dawkowanie ilości spalin, co poprawia osiągi silnika nawet na niskich obrotach i pozwala na dynamiczną pracę turbodoładowania. Jest to kolejne rozwiązanie problemu opóźnionej reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu.

Turbosprężarka z zaworem upustowym (Wastegate)

Jej działanie uzupełnia zawór, który przy wysokich obrotach silnika, nadmiar spalin kierowanych do gorącej części sprężarki wypuszcza do układu wydechowego. Zapobiega to zbytniemu rozpędzeniu turbiny co mogłoby spowodować uszkodzenie silnika i turbosprężarki.

Cała prawda o płaskich wycieraczkach

Cała prawda o płaskich wycieraczkach

Płaskie wycieraczki samochodowe to stosunkowo młoda konstrukcja. Nieustanne dążenie producentów samochodów do zredukowania współczynnika oporu powietrza, zaowocowało stworzeniem alternatywy dla klasycznej wycieraczki przegubowej. Efektem pracy projektantów z branży motoryzacyjnej stała się wycieraczka pozbawiona metalowego stelaża, określanego też jako szkielet wycieraczki. Nisko profilowa forma, bez widocznego podziału na szkielet i pióro sprawiły, iż do dziś nazywana jest ona wycieraczką płaską. Z uwagi na charakterystyczny kształt, jaki przybiera w momencie, kiedy nie przylega do szyby samochodowej, przez niektórych określana jest też mianem wycieraczki bananowej. […]

Rola intercoolera i schemat jego działania

Rola intercoolera i schemat jego działania

Chłodnica powietrza doładowanego, bo tak inaczej mówi się na intercooler, to bardzo ważny towarzysz turbosprężarki. Oba te elementy mają za zadanie zwiększyć moc silnika i przedłużyć jego żywotność, a przy okazji zaoszczędzić paliwo. Jednak nie wszyscy wiedzą, jak działa ten mechanizm i dlatego boją się go zamontować w swoim samochodzie. Ten artykuł opowie o roli intercoolera i dokładnym schemacie jego działania. […]

Idzie wiosna. Czas na rower!

Idzie wiosna. Czas na rower!

Przyjemność z poruszania się rowerem nie powinna być niczym zakłócona. W praktyce zasadniczy wpływ na ten aspekt ma to, jak rowery są wykonane. Możliwości jest sporo, ponieważ na rynku nie brakuje ciekawych jednośladów, z których przynajmniej część jest warta uwagi. Należy zwracać uwagę na jakość ich wykonania, zastosowane podzespoły i renomę marki. Ta ostatnia nie zawsze musi się kojarzyć stricte z rowerami, ponieważ nawet producenci kojarzeni z motoryzacją coraz chętniej zwracają się dziś w kierunku ekologicznych środków transportu. Rzec by można, że to swoisty znak czasów i rezultat społecznych trendów. […]

Gdzie i jak kupować części, by nie stracić?

Gdzie i jak kupować części, by nie stracić?

Maszyny budowlane przeznaczone są do pracy w trudnych warunkach, a co za tym idzie, szybciej mogą ulegać awarii. Przerwa w pracy może słono kosztować, dlatego warto na bieżąco sprawdzać ich stan techniczny w autoryzowanych serwisach a w razie potrzeby nie szczędzić pieniędzy na oryginalne części zamienne, które zagwarantują bezpieczeństwo.

Co warto wiedzieć?

Mimo iż na rynku działa wiele firm zajmujących się sprzedażą części zamiennych do różnych typów maszyn budowlanych nie wszystkie zasługują na uwagę. Najpierw warto sprawdzić, od jakiego producenta pochodzą, czy dany sklep oferuje oryginały, czy tańsze zamienniki oraz z jakich materiałów zostały wykonane. Kupując części zamienne, trzeba uważać, gdyż wiele z nich nie pasuje do maszyn i konieczne są przeróbki. Takie kombinowanie może spowodować dodatkowe uszkodzenia innych układów i wygenerować jeszcze większe koszty naprawy. Dodatkowo zamienniki często wykonywane są ze słabej jakości stopów, więc szybciej będą ulegały wyeksploatowaniu, a co za tym idzie szybciej, trzeba będzie znów je wymieniać. By nie tracić pieniędzy i cennego czasu lepiej od razu zamówić oryginalne części najlepiej u producenta.

Gdzie zamawiać części?

Jeśli maszyna trafi do profesjonalnego serwisu zamawianiem i wymianą części zajmują się już wykwalifikowani pracownicy. Jeśli jednak zamawia się je samodzielnie, warto wybierać tylko zaufanych sprzedawców, którzy dają gwarancje na swoje towary oraz pomogą dobrać część, która będzie ściśle pasowała do maszyny. Nie chcąc narażać się na dodatkowe koszty, używane części pochodzące z innych maszyn należy omijać z daleka, zwłaszcza jeśli nie są oryginalne. Szukając sprawdzonych handlowców, którzy oferują jakość części w dobrej cenie, warto sprawdzić bogatą ofertę cemasz.pl, gdzie można liczyć również na profesjonalną pomoc w ich doborze jak i na szybką realizację zamówienia.

Ile kosztują części do maszyn?

Wszystko zależy jaka część uległa awarii, gdzie będzie kupowana oraz czy jest to oryginał, czy zamiennik. Ceny są zróżnicowane, dlatego wcześniej warto poprosić o pomoc fachowca, który doradzi najlepsze rozwiązanie. Najtaniej można kupić je na aukcjach internetowych, od prywatnych sprzedawców, a nawet na złomach. Należy jednak pamiętać, iż kupowanie części z nieznanego źródła nie wyjdzie na dobre. Jeśli sprzedawca nie udziela gwarancji rozruchowej bądź udostępnia tylko i wyłącznie opcję wysyłki, a nie odbiór osobisty to nie warto zawracać sobie głowy taką transakcją.

UWAGA!

Bez względu na to, jaki rodzaj części się kupuje, należy zwrócić szczególną uwagę na to, by ściśle pasowały do danej maszyny. Pod żadnym pozorem nie można ich przerabiać, by dopasować do układów ani naruszać ich pierwotnej konstrukcji. Takie działania grożą poważną usterką i są niebezpieczne dla osób, które będą pracowały na maszynie. Wymianą wyeksploatowanych części również powinni zająć się mechanicy posiadający stosowną wiedzę z tego zakresu oraz doświadczenie.

Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu?

Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu?

Zakup samochodu to poważna inwestycja, dlatego też nie powinno się jej dokonywać szybko i bez namysłu. Zwłaszcza jeśli auto pochodzi z drugiej ręki, nie zaś z salonu. Przed podpisaniem umowy i zapłatą, ważne by od właściciela uzyskać dość istotne informacje i nie kupować kota w worku.

Po pierwsze dokumenty!

Dokumenty to podstawa. Zanim dokonamy transakcji należy przede wszystkim poprosić o dowód rejestracyjny samochodu ( powinien mieć ważny przegląd), kartę pojazdu oraz polisę OC. Pozwolą one na weryfikację właściciela, wiek samochodu, pochodzenie oraz historię wypadków pojazdu. Jeśli dokumenty wyglądają podejrzanie, to z zakupu najlepiej będzie zrezygnować.

Stan zewnętrzny auta

Jeśli dokumenty są w porządku, zanim podpiszemy umowę, auto należy dokładnie obejrzeć, zwracając uwagę na jego elementy zewnętrzne, jak reflektory, zderzaki i szyby. Znaczenie ma również stan opon oraz blachy. W przypadku blachy należy szukać odprysków, korozji i widocznej pod lakierem szpachli. By dokładnie sprawdzić stan lakieru danego auta, można użyć specjalnie przeznaczonego do tego urządzenia, zwanego miernikiem. Więcej na ten temat znajdziesz na tej stronie:  https://smartmoto.pl/Mierniki-grubosci-lakieru-i-skanery-diagnostyczne-ccms-pol-42.html. Kolejna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę jest silnik. Zatem bez wahania podnosimy maskę i sprawdzamy czy w okolicach rozrządu i turbosprężarki nie ma przypadkiem wycieków. Pod takim samym kątem oglądamy skrzynię biegów, układ kierowniczy oraz układ chłodzenia.

Zajrzyj do wnętrza samochodu

Po sprawdzeniu dokumentów i szczegółowym obejrzeniu zewnętrznej części auta, czas na zajrzenie do środka. Tu naszą uwagę powinny przyciągnąć pasy bezpieczeństwa, klakson, włącznik świateł, zamki, radio, fotele, klimatyzacja oraz lusterka. Wszystkie te elementy powinny działać bez zarzutu. Kolejną rzeczą będzie wskaźnik przejechanych kilometrów, który ma znaczenie, jeśli chodzi o sprawność silnika.

I jeszcze jedno!

Ocena stanu technicznego auta to nie jest prosta rzecz, szczególnie jeśli nie mamy o tym zielonego pojęcia. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie poproszenie o poradę osobę, która się na tym bardzo dobrze zna. Stan auta można zweryfikować również poprzez jazdę próbną, której nie można zaniechać. Pozwoli ona na przetestowanie zawieszenia, hamulców, ABS oraz skrzyni biegów.

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Bezpieczeństwo i komfort jazdy autem zależą w dużej mierze od rodzaju i stopnia zużycia opon samochodowych. Każdy pojazd powinien być wyposażony w ich dobrze dobrany komplet, który spełnia wszelkie wymogi jakościowe. Zarówno opony letnie, jak też konkretna opona zimowa posiadają zestaw oznaczeń, które informują nas o parametrach jakie posiada dany rodzaj ogumienia kół samochodowych, sprawdź także https://www.continental-opony.pl/samochod/technologia/wiedza-dotyczaca-ogumienia.

Podstawowymi i szczególnie wyeksponowanymi elementami jest nazwa producenta i modelu opony. Następnie należy zwrócić uwagę na potrójne oznaczenie, które informuje o szerokości opony w milimetrach, wysokości jej profilu w procentach, a także rodzaju konstrukcji opony i średnicy obręczy. Podana jest także maksymalna prędkość, z jaką można jeździć używając danych opon. Z kolei numer seryjny DOT to kombinacja cyfr i liter. Pierwsze osiem z nich oznacza producenta, rozmiar opony i fabrykę, gdzie wyprodukowano dany egzemplarz, natomiast ostatnie cztery to data produkcji. Dwie pierwsze cyfry to numer tygodnia kalendarzowego, a dwie ostatnie to rok kalendarzowy. Parametr ten jest niezwykle istotny w przypadku zakupu opon używanych. Na boku opony możemy także znaleźć symbol TWI, który wskazuje położenie wskaźnika zużycia bieżnika. Sam wskaźnik znajduje się natomiast w rowku bieżnika.

Warto również wspomnieć o innym wskaźniku zużycia, który dotyczy sposobu zachowania się opony na mokrej nawierzchni. Oznaczony jest on za pomocą symbolu krzyżyka i kropli wody. Gdy opona zużyje się do wskazanych poziomów, zaleca się zakup nowego egzemplarza ogumienia. Podyktowane to jest stopniowym pogarszaniem się warunków jezdnych opony, co następuje w wyniku pojawiania się kolejnych faz jej eksploatacji. Dla osób ceniących wygodę na najwyższym poziomie bardzo istotny okazuje się symbol SSR. Jego obecność na boku opony informuje, że jest ona odporna na przebicia i ma wzmocnioną ścianę boczną. Oznacza to, że w razie złapania gumy można przejechać określoną ilość kilometrów bez konieczności wymiany koła na drodze.

Wielu producentów samochodów informuje o tym fakcie stosując specjalne oznaczenie na oponach, które wchodzą w skład seryjnego wyposażenia aut. Zakup charakteryzowanych elementów to szczególnie ważna kwestia. Dla wielu osób jest to rzecz skomplikowana i nastręczająca pewnych trudności. W razie jakichkolwiek wątpliwości powinniśmy zapytać sprzedawcę opon, czy warto kupić konkretne opony. Oznaczenia na ogumieniu kół samochodowych przekazują niezwykle cenne informacje, na które powinien zwrócić uwagę każdy kierowca.

Czym charakteryzuje się dobra szkoła jazdy

Czym charakteryzuje się dobra szkoła jazdy?

W życiu każdego człowieka w końcu dochodzi do momentu, kiedy trzeba się zdecydować, czy trzeba zrobić kurs na prawo jazdy. Bardzo często decydują się na niego młodzi ludzie, którzy nie zdają sobie sprawy z tego, jak powinna wyglądać dobra szkoła jazdy. Przed wyborem placówki trzeba zastanowić się nad tym, czego oczekujemy. Wielu młodych nie wie, jak najlepiej polepszyć swoje umiejętności jazdy samochodem, dlatego tak ważny jest wybór właściwego miejsca na kurs jazdy.

Na co w takim razie zwracać uwagę? Przede wszystkim na częstotliwość jazd w tygodniu. Wiele szkół ma tylu kandydatów, że nie wyrabiają z godzinami i trzeba umawiać się na daleko do przodu, a jeśli już się uda ustalić odpowiedni termin, jest to jedna czy dwie godziny w tygodniu. Tak nie powinno być, najważniejsza zasada każdego kierowcy to dużo jeździć i uczyć się na własnych błędach. Nie ma możliwości, by czegokolwiek się nauczyć, jeżdżąc raz na jakiś czas. Najbardziej optymalna wersja to w godziny prowadzenia samochodu co dwa dni, aż do uzyskania takich umiejętności, które pozwolą zdać egzamin na prawo jazdy. Dzięki temu będziemy cały czas na bieżąco monitorować swoje postępy, a świadomość pozwoli ustalić, czy po przejechaniu ustawowej ilości godzin powinniśmy decydować się na zdawanie egzaminu, czy zainwestować w kilka dodatkowych godzin kursu. Każda dobra szkoła jazdy, na przykład http://qmobil.pl/ z pewnością poinformuje kursanta o jego poziomie umiejętności i z pewnością nie wyśle go nieświadomego na kurs.

Cenna rada – ostatnie dwie godziny jazd można ustalić sobie zaraz przed praktycznym egzaminem na prawo jazdy – dzięki temu będziemy na świeżo z prowadzeniem samochodu i będziemy w swego rodzaju ciągu, który ułatwi nam aklimatyzację w nowym pojeździe. Jest to sprawdzony sposób, który poleci każda sensowna szkoła jazdy w danym mieście. Wiele osób już tak zrobiło i żadna nie żałowała, dlatego nie ma co się zastanawiać, tylko na spokojnie podejść do tematu i jeździć tyle, by zostać prawdziwym mistrzem kierownicy, który nie będzie niebezpieczny dla innych.

Po czym poznać zużycie opon w samochodzie?

Po czym poznać zużycie opon w samochodzie?

Nowe opony w samochodzie gwarantują optymalny komfort jazdy, zapewniają doskonałą przyczepność, skracają drogę hamowania oraz podnoszą bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dowiedz się jak rozpoznać zużycie opon w samochodzie, kiedy przychodzi czas na zmianę ogumienia oraz gdzie szukać markowych opon w atrakcyjnych cenach.

Kiedy opona jest zużyta?

Opona, której uszkodzenia uniemożliwiają jej normalne użytkowanie, nadaje się do wymiany. Podobnie jak opona, której minimalna głębokość bieżnika wynosi mniej niż 1,6 mm. Większość dostępnych na rynku opon wyposażonych jest we wskaźnik granicznego zużycia bieżnika, umiejscowiony na jej obwodzie. Pozwala to szybko i bezbłędnie stwierdzić, czy nasza opona jest już na tyle zużyta, że konieczna jest jej wymiana. Ze zużyciem opony mamy do czynienia również wówczas, kiedy ogumienie nie nadaje się do użytku z uwagi na swój wiek – stare opony mogą być bardzo niebezpieczne na drodze.

Jaki rodzaj zużycia wyklucza oponę z dalszego użytku?

Nie tylko wspomniane powyżej graniczne zużycie bieżnika na poziomie mniejszym niż 1,6 mm wyklucza oponę z dalszego użytkowania. Nie powinniśmy używać również opony, której poszczególne fragmenty oddzielają się od siebie. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy jeździć na oponach z odklejonym bieżnikiem, a jeśli w dowolnym miejscu na oponie widać już drutówkę, to taka opona również nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Podobnie jak opona wybrzuszona, wzdęta lub w jakikolwiek inny sposób zdeformowana.

Jakie są rodzaje zużycia opon i po czym je rozpoznać?

Jeśli chodzi o rodzaje zużycia opon, możemy wymienić kilka podstawowych i najczęściej spotykanych. Pierwszym z nich jest oczywiście zużyty bieżnik, jednak wszelkiego rodzaju deformacje, separacja (oddzielenie lub odklejenie) poszczególnych elementów opony, przecięcia i dziury w gumie, a także plamy i odparzenia, to kolejne rodzaje zużycia opony, które uniemożliwiają jej użytkowanie.

Głębokość zużycia bieżnika a własności trakcyjne opony

Optymalne właściwości trakcyjne opony zapewnione są wyłącznie przy nowych oponach. W miarę eksploatacji właściwości te spadają, a opona o granicznej głębokości bieżnika 1,6 cm nie ma nawet w połowie tak dobrych właściwości trakcyjnych, jak nowa opona. Pokazuje to wyraźnie, jak ważne jest dbanie o stan techniczny ogumienia w swoim samochodzie. W przypadku poślizgu lub kierowania po mokrej nawierzchni, osłabienie właściwości trakcyjnych może mieć katastrofalne skutki.

Jak dbać o opony?

Właściwa troska o opony przejawia się m.in. w regularnej kontroli ciśnienia w oponach (kompresor dostępny jest na większości stacji paliw, stosowaniu się do maksymalnego obciążenia czy w bezpiecznej, przepisowej jeździe i eksploatacji pojazdu.

Kiedy należy zmienić opony?

Trudno o udzielenie jednej, uniwersalnej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Z całą pewnością, wszystkie opisane powyżej uszkodzenia, takie jak:

  • zużycie bieżnika,
  • separacja części opony,
  • dziury i przetarcia,
  • przecięcia gumy,
  • odparzenia

powinny niezwłocznie skutkować wymianą.

Zastanawiasz się gdzie kupić opony do swojego samochodu? Potrzebujesz fachowej porady? Wejdź na https://noweopony.pl/ i skorzystaj z fachowej pomocy specjalistów, którzy dopasują najlepsze opony do twojego samochodu.