Sprzęgło z kołem dwumasowym – co warto o nim wiedzieć?

Sprzęgło z kołem dwumasowym jest elementem układu napędowego, który znajduje się obecnie w niemal każdym samochodzie wyposażonym w silnik diesla. Ma on przede wszystkim zagwarantować skuteczne tłumienie zarówno drgań, jak i wibracji w trakcie jazdy. Co ciekawe, dwumasy można także coraz częściej spotkać w autach z silnikami benzynowymi.

Budowa sprzęgła z kołem dwumasowym

Sprzęgło z kołem dwumasowym składa się z kilku elementów:

  • masy pierwotnej;
  • łożyska ślizgowego lub kulkowego;
  • sprężyny łukowej;
  • tarczy zbierakowej;
  • masy wtórnej koła;
  • pokrywy.

Masa pierwotna jest cześcią koła zamachowego i jest ona połączona z wałem korbowym. Wraz z pokrywą tworzy ona kanał tłumienia, a ten z kolei jest ogranicznikiem dla sprężyn łukowych, które są zamknięte w obudowie. Masa pierwotna ma wbudowany wieniec zębaty, który pełni funkcję rozruchu silnika. Zależnie od koła zamachowego, jest od przyspawany, bądź wciśnięty na gorąco. Masa wtórna koła to element sprzęgła z kołem dwumasowym, który łączy się z układem napędowym. Sprzęgło pracuje z masą, a to oznacza, że koło zamachowe przekazuje na nią napęd. 

Tarcza zbierakowa pełni ważną rolę w sprzęgle z kołem dwumasowym. Przekazuje ona moment obrotowy z masy pierwotnej na masę wtórną dzięki sprężynom łukowym. Tarcza jest przymocowana do masy za sprawą zderzaków. Wyróżnia się 3 rodzaje tarczy: sztywną, ze sprzęgłem ciernym i z tłumikiem wewnętrznym. Sprężyny łukowe natomiast redukują hałasy generowane przez układ napędowy, który przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa. Za sprawą ruchów ślizgowych, gwarantują one optymalne tłumienia.

Zasady działania sprzęgła z kołem dwumasowym

zestaw-sprzegla-z-kolem-dwumasowym-valeo-838520

Sprzęgło z kołem dwumasowym składa się z dwóch wspomnianych już mas – pierwotnej i wtórnej. Pierwsza jest przytwierdzona do wału korbowego i ma zębaty wieniec współpracujący z rozrusznikiem. Wtórna znajduje się po stronie pierwotnej. Pomiędzy dwoma masami zlokalizowany jest tłumik drgań skrętnych, który łączy je obie. Ta współpraca jest nazywana układem tłumiącym, który niweluje wibracje, a także generuje układ napędowy. Co ważne, obie zarówno masa pierwotna, jak i wtórna obracają się do 80 stopni.

Jak rozpoznać objawy zużycia sprzęgła z kołem dwumasowym?

Sprzęgło z kołem dwumasowym najczęściej wymienia się co 160 do 200 tysięcy kilometrów przebiegu, jednakże pierwsze uszkodzenia mogą pojawić się po około 60 do 70 tysięcy kilometrów. Zepsuty element ten nie tylko generuje drgania i hałasy, ale również niszczy układ napędowy. Najczęściej zauważalnymi objawami zużycia sprzęgła z kołem dwumasowym są:

  • nierówna i przerywana praca silnika;
  • hałas i stukania z okolic silnika w trakcie włączania i wyłączania silnika;
  • szarpanie auta przy ruszaniu;
  • drgania z okolic silnika w trakcie pracy auta na biegu jałowym, przenoszone na karoserię;
  • brak płynnego ruszania i możliwości zmiany biegów;
  • hałasy i stuki z okolic skrzyni biegów.

Choć sprzęgła z kołem dwumasowym zwykle cechują się wysoką awaryjnością, to wykonane z najwyższej jakości materiałów przez zaufane firmy mogą posłużyć przez znacznie dłuższy czas i umożliwią przejechanie większej ilości kilometrów.

Kup zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym do Chevrolet Captiva na https://www.sprzeglo.com.pl/czesci/chevrolet-captiva-c100-c140-2-2-d-4wd-zestaw-sprzegla-z-kolem/178534



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *