Japońska marka samochodowa Mazda, powstała w latach 20-tych XX wieku. Założycielem koncernu jest Jujiro Matsuda. Początki firmy polegały na produkcji obrabiarek i części samochodowych, by z czasem rozpocząć pracę nad pierwszymi samochodami. W latach sześćdziesiątych Mazda zasłynęła produkcją innowacyjnej Mazdy R360, która posiadała bardzo wydajny dwucylindrowy i wyposażony w chłodzenie powietrzne silnik. Samochód charakteryzował się bardzo niedużym zużyciem paliwa. Już od tamtego czasu fabryki Mazdy wyznaczały sobie za cel produkcję jak najbardziej ekologicznych i przystępnych środowisku naturalnemu pojazdów. W 2007 roku Mazda znacznie obniżyła spalanie w swoich samochodach.

Samochody Mazda bardzo często wyposażone są w filtr spalania cząsteczek stałych, czyli DPF. Jego obecność ma za zadanie oczyszczać nadmiar osadu i popiołu wydostającego się na zewnątrz razem ze spalinami. Jednak aby działał on efektywnie, konieczny jest określony sposób jazdy w sprzyjających warunkach. Samochody miejskie, takie jak np. osobowa Mazda 2 lub kompaktowa Mazda 3 mogą nie spełniać wymagań określonych do prawidłowej pracy filtra. Następuje to jego zapchaniem oraz wieloma komplikacjami, do których zaliczyć można m. in. rozszczelnienie układu dolotowego poprzez nadmierną emisję spalin podczas przyspieszenia oraz problemy z układem wtryskowym, charakteryzujące się zwiększoną ilością sadzy podczas spalania.

Problemy występują także w kompaktowym minivanie Mazda 5 oraz należącej do klasy średniej Mazda 6. Rozwiązaniem jest decyzja na usuwanie filtra DPF Mazda. Efektem tego jest pozbycie się wszystkich komplikacji związanych z zapchanym filtrem. W przeciwieństwie do ciągłej renowacji lub wymiany filtra, jego całkowite usunięcie pozwala ograniczyć eksploatację finansową, związaną z koniecznością cyklicznego odnawiania filtra. Oznacza to również mniejsze zużycie paliwa i zmniejszony pobór oleju. Usunięcie filtra jest bezpieczne dla silnika, a jego brak może pomóc w odzyskaniu wydajności samochodu.